Ketogeeninen ruokavalio

Ketogeenisen ruokavalion perusajatus on, että ihminen on miljoonien vuosien aikana sopeutunut käyttämään sekä glukoosia, että ketoaineita energianaan, sen mukaan minkälaista syötävää on ollut kullakin hetkellä ihmisen ulottuvilla. Jos ihminen ei olisi pystynyt hyödyntämään ketoosia, se olisi todennäköisesti kuollut sukupuuttoon aikoina, milloin ruokaa on ollut vaikeasti saatavilla. Ketoosi on ihmiskehon luonnollinen olotila, minkä ansiosta olemme pysyneet hengissä miljoonia vuosia. Ketotilassa keho tuottaa kolmea molekyyliä jotka syntyvät maksassa. Nämä molekyylit ovat betahydroksibutyraatti, asetoasetaatti ja asetoni, joita erittyy silloin kuin rajoitetaan hiilihydraatin ja proteiinin määrää, jotta keho rupeaa tuottamaan ketoaineita. Tämän seurauksena keho menee ketoosiin eikä ole enää riippuvainen ruuasta saatavasta glukoosista. Samanlainen tila saavutetaan paastoamalla, mutta ketogeeninen tila antaa samat hyödyt ilman nälkiintymistä.

 Miten ketogeeninen ruokavalio toimii

Ketogeeninen eroaa vähähiilihydraattisesta sillä, että siinä kiinnitetään huomiota ketoaineisiin, joita keho rupeaa tuottamaan, kun rajoitetaan hiilihydraatin ja proteiinin määrää ja lisätään ruokavalioon rasvaa, jolloin päästään ketotilaan. Monet kuitenkin pelkäävät ylettömän suurta rasvan syömistä johtuen ennakkoluuloista ja siitä, mitä meille on opetettu. Ihmisen aineenvaihdunta kuitenkin toimii molemmilla energianlähteillä. Tosin nykypäivänä monilla on sokeriaineenvaihdunta häiriintynyt, jolloin he eivät pysty käsittelemään hiilihydraatteja oikealla tavalla ja silloin ravinnon hiilihydraatit päätyvät maksaan, jossa ne muuntuvat lipogeneesin avulla rasvaksi, joka varastoituu kehoon. Myös nopeat verensokerin heilahtelut vaikuttavat aivoihin negatiivisesti. Ihminen ärtyy ja väsyy ja joillekin tulee kova nälkä tai jopa huono olo. Tämä johtaa siihen, että aivot huutavat nopeasti hiilihydraattia, jolloin ihminen on altis valitsemaan nopeasti verensokeria nostattavan tuotteen, esimerkiksi jotain makeaa.

Meille on yleisesti opetettu, että aivot tarvitsevat glukoosia ja siksi ihminen tarvitsee hiilihydraattia. Todellisuudessa maksa muodostaa glukoneogeneesin avulla aivoille sen tarvitseman glukoosin. Aivot ja muut sisäelimet kuten sydän, maksa, munuaiset ja jopa lihakset toimivat tehokkaammin ketoaineilla. Ainoastaan silloin, jos on 1 tyypin diabetes, ei pitäisi omin päin ryhtyä ketogeeniselle ruokavaliolle. Ketoasidoosi on ihmiselle hengenvaarallinen tila, joka voi esiintyä 1 tyypin diabeetikoilla silloin, kun syö paljon hiilihydraattia ja haima ei tuota lähes ollenkaan insuliinia eikä elimistö ei kykene käyttämään veressä olevaa glukoosia. Tällöin ketoaineita muodostuu vaarallisen paljon, elimistö happamoituu ja muodostuu hengenvaarallinen tila.

Ketoaineet itsessään eivät ole ihmiselle vaarallisia, ellei ole 1 tyypin diabetesta tai 2 tyypin diabeteksen harvinaista muotoa. Ketoaineita esiintyy elimistössä luonnostaan ja yleensä silloin, kun ollaan oltu syömättä pitkään, esimerkiksi nukutun yön jälkeen. Tosin 1 tyypin diabetestakin voidaan hoitaa ketogeenisellä, mutta ainoastaan lääkärin valvonnassa. Myös sappivaivaisten kannattaa olla varovaisempia ketogeenisen ruokavalion kanssa runsaan rasvan takia. Jokainen on yksilö, joten kokeilemalla huomaa, sopiiko ruokavalio itselle.  Ketogeenistä ruokavaliota voi tarkastella vaihtoehtona paastolle tai kalorirajoitukselle ilman, että tarvitsee nälkiinnyttää itseään.

Ketogeenisen ruokavalion, paaston ja kalorirajoituksen kohdalla keho tuottaa ketoaineita ja kaikkien näiden on todettu pidentävän elinikää. Urheilijat, jotka ovat tottuneet käyttämään hiilihydraattia pääenergianlähteenään, voivat hyötyä ketogeenisestä ruokavaliosta, etenkin kestävyyslajien harrastajat, sillä kehon hiilihydraattivarasto on paljon rajallisempi kuin rasvavarasto. Hiilihydraattia voi olla varastoituneena noin 2000 kalorin verran, kun taas hoikallakin ihmisellä voi olla rasvaa varastossa 30000-50000 kalorin verran. Esimerkiksi maratonin juoksija joutuu tankkaamaan hiilihydraattia useaan otteeseen, jos pää- energianlähde on hiilihydraatti, kun taas rasvaa hyödyntävä urheilija pystyy rasvavaraston turvin juoksemaan ilman tankkausta niin, että suoritus ei kärsi tai energia ei lopu. Voidaan siis päätellä, että ihmisen rasvapolttoainetankki on paljon suurempi kuin hiilihydraattitankki. Evolutiivisesta näkökulmasta tässä on järkeä. Kun on kyseessä urheilijat, niin helposti herää pelko, että menetetään lihasmassaa, kun hiilihydraatit eivät ole käytössä. Kuitenkin on todistettu, että ketotilassa ketoaineet suojelevat lihasmassaa, joten pelko, että menetettäisiin lihasta, on turha. Ketoaineet suojelevat lihasta myös haitalliselta hapettumiselta.

Ketoadaptaatio

Silloin kun ihminen jättää pois turhat hiilihydraatit ja alkaa käyttää energianlähteenään rasvaa, elimistöllä menee aikaa ennen kuin se tottuu rasvapolttoiseen aineenvaihduntaan. Tätä vaihetta kutsutaan ketoadaptaatioksi ja se vaihtelee yksilöstä riippuen kahdesta viikosta kahteen kuukauteen. Ketoadaptaation aikana olo voi olla huono eikä energia riitä mihinkään, jolloin useimmat lopettavat, koska ajattelevat, että ketotila ei sovi heille. Oloa voi parantaa runsaalla vedenjuonnilla ja merisuolan lisäämisellä, jolloin elimistö saa mineraaleja. Oireet johtuvat siitä, että hiilihydraatit ovat varastoituneet kehon lihaksiin glykogeenin muodossa. Jokainen glykogeeni-gramma sitoo itseensä pari grammaa vettä. Silloin kuin elimistö siirtyy rasvapolttoiseen tilaan, glykogeenivarastot tyhjenevät ja nestettä poistuu mukana. Kun nestettä poistuu elimistöstä, poistuu myös mineraaleja ja mineraalien puutos aiheuttaa huonoa oloa. Sen takia puhdistamattoman mineraalisuolan lisääminen auttaa. Mineraalisuolan tarve jatkuu ketoadaptaation jälkeenkin, koska hiilihydraatti-painotteisella ruokavaliolla munuaiset estävät suolan poistumista kehosta. Kun taas ketogeenisellä munuaiset poistavat suolaa, jolloin suolan tarve on suurempi. Yleensä ketoadaptation epämukavuus saa ihmiset kokemaan ruokavalion olevan epäsopiva itselleen.

Ketoadaptaatio-vaiheen jälkeen olo muuttuu energiseksi. Vasta useamman kuukauden kokeiltuaan ihminen tietää, sopiiko ketogeeninen ruokavalio hänelle. Tämä johtuu siitä, että aineenvaihdunta-prosessit muuttuvat radikaalisti ja se voi viedä aikaa.

Ketoaineet ja painonpudotus

 

Yksi yleisimmistä ketogeenisen ruokavalion hyödyistä on nopea painon putoaminen tai kehon koostumuksen muuttuminen rasvattomammaksi. Tämän hyöty on sitäkin merkit- tävämpää, mitä enemmän ylipainoa on päässyt muodostumaan. On paradoksaalista, että ylipainoisen ihmisen, jolla on paljon ylimääräistä rasvaa kehossa, pitää syödä paljon ras- vaa päästäkseen siitä eroon. Usein reilusti ylipainoisen sokeriaineenvaihdunta on häiriin- tynyt, eikä se käsittele tärkkelystä kovinkaan tehokkaasti. Tämän vuoksi ketogeenisellä ruokavaliolla käännetään aineenvaihdunta päälaelleen niin, että keho alkaa käyttää energiaksi omia rasvavarastojaan.

Vaihdevuosiinkin on ketogeenisellä saatu hyviä tuloksia, etenkin kun usein vaihdevuosien aikaan monella naisella paino nousee. Ketogeenisellä saadaan aikaan hormonitoiminnan tasapainottumista. Yleensä ketogeeninen ruokavalio yhdessä gluteenittoman ja viljattoman ruokavalion kanssa tepsii myös moniin ruoansulatuselimistön vaivoihin.

Tässä oma kokeiluni rasva paloi ihan kivasti vaikka söin 170g-225g rasvaa päivässä.

before2keto1

Ennen ja jälkeen kuvaTiedon Lähteinä olen käyttänyt:Parantava ketoosi/ Elviira KrebberThe ketogenic bible/ dr.jacob Wilson&Ryan Lowery phdKeto clarity / Eric westman & Jimmy Moore

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s